ריהוט רחוב מבטון

ריהוט רחוב

 

 

ישנם כיום סוגים  שונים של ריהוט רחוב אורבני בעולם המודרני, באיגוד העירוני האיטלקי חושבים  שהאלמנטים במרחב הציבורי באזור מעבר ציבורי הופכים לריהוט רחוב בעל חשיבות רבה, ריהוט רחוב כולל בין היתר ספסלים, אשפתונים פרגולות ובין היתר אלמנטים חכמים המסייעים במידע ונתונים לציבור  כגון אלמנט המשלבים טכנולוגיה ומסכי טאצ'. תחילתו של המושג ריהוט רחוב  מקורו בבריטניה, שם הופיעה אמנות ציבורית בשנות השישים אז קראו לזה אלמנטים ציבוריים (בתרגום פשוט "ריהוט רחוב"). במדינות אחרות למשל יפן קוראים לזה "ריהוט לכביש עבור הולכי רגל או "מתקני כבישים", הנקראים גם "רהיטי רחוב", ובאירופה קוראים לזה אלמנטים אורבניים (urbanelement). "כל הריהוט והאלמנטים המשולבים ברחוב בעיר או בישוב, כל המתקנים הציבוריים המוצבים בצידי הדרכים , על המדרכה ואפילו על הכביש." פותח בעבר על ידי אדם ששמו היה כרמונה , פרופסור באוניברסיטת פריז הרביעית בצרפת. הוא סבר שבעת החדשה, "ריהוט רחוב" הוא פריט חיים הכרחי לנוף האורבני, הוא מייצג את ריכוז האווירה הייחודית והתרבותית של העיר, יוצר תחושת חמות משפחתית ברחובות העירוניים ומקל  על הציבור באזורי הפעילות הציבוריים ברחובות. מקום מקורה, אנשים יכולים לנוע בו בקלות. גם מגוון האפשרויות העיצוביות  רחב יחסית, כמו מערכות ישיבה , עמדות המתנה, ספסלים ציבוריים, אשפתונים, ברזיות , וכו'. "ריהוט רחוב" שייך לקטגוריה של רהיטים. בנוסף להבדלים בין אחד לאחד עם ריהוט פנים במרחבים ציבוריים, יש בו גם תקוות טובות של אנשים לעתיד טוב יותר נוח המאפיין את הייחוד של העיר.

אלמנטים שהושקעו בהם חשיבה על נוחות וטכנולוגיה  יכולים לתת לאנשים תחושה של נוחות ,עזרה והכוונה. הסטנדרטים של החיים במרחב האורבני  השתפרו והם מקבלים ערך מוסף בכל הקשור בתנועה במרחב והערך המוסף שהריהוט רחוב מקנה לציבור . אבל הוא מציג גם מאפיינים שונים של ריהוט רחוב, קיומו הוא המשך מהחלל הפרטי לחלל הציבורי והוא חלק חשוב בהסתכלות על ההולכי רגל במרחב. באופן כללי, ריהוט רחוב מחולק לתשע קטגוריות.

ספסלים

התכנות ביטוי האמנותי בעיצוב ריהוט רחוב

 

אדריכל נוף אמריקאי מפורסם הלפרין סבר פעם: "האם עיר מייחסת חשיבות לנוף העירוני שלה ? ניתן לראות זאת מאיכות וכמות ספסלים  מערכות ישיבה פרגולות  אשפתונים ,כמו כן אלמנטים עיצוביים אחרים ברחוב שהיא מציבה." עיצוב נוף בהגדרה , חשיבותו של ריהוט רחוב במקומות ציבוריים פארקים וכיכרות, נוכחותו, העיצוב האיכות והכמות ישפיעו משמעותית על הנוף האורבני ועל הדימוי הכולל של האורבני בעיר ביחס לערים שונות. בעידן החדש ערים גדולות  הקדישו יותר תשומת לב לעיצוב נוף עירוניים הנכללה בתכנון הראשוני של המרחבים הפתוחים. ריהוט רחוב, זהות ויזואלית ותרבותית, הוא נושא דיי מורכב , תפיסה תרבות ציבוריות ועיצובית האזורי הרחוב האורבניים בתקופות שונות. זהו חלק חשוב בביטוי תרבות ציבורית ועירונית, והוא החיים ב- עיר ההזנה הרוחנית של התושבים . נקודת מבט אמנותית היא ביטוי לשילוב של חיים עירוניים אורבניים ותרבות ציבורית. נקודת המבט של טכניקות ביטוי אמנותי כמו שפה ציבורית, ניתן לחלק את השפה העיצובית לשלושה היבטים: ביטוי סימבולי, ביטוי יופי צורה והבעה אמנותית.

 

ייצוג סמלי

 

היווצרותם של הסמלים , תהליך החשיבה האנושית הינו לזהות תחילה את הופעת דברים, ולאחר מכן הזנת הביצועים למושגים דרך המוח, אחר כך גיבוש המושגים הנגזרים מהחוויה והיווצרות חיים . בתהליך הנ"ל , סמלים בדר"כ משמשים כמתווך להעברת נתונים ואמצעי בהחלט פשוט לזיהוי דברים חדשים. ריהוט רחוב מיוצר ע"י חומרים שונים צבעים, צורות וכבר בתהליך העיצוב, ואלמנטים הללו עוברים עיבוד ושילוב ,הופכים לסמלים קלים לזיהוי ואפיון  ברחוב , לפירוש להשגת מטרות ,סמליות והבעת רגש. לחומרים שונים יש שפת רחוב ייחודית משלהם וגם סיפורים ייחודיים משלהם,  בריהוט אורבני, החומרים הופכים את האלמנטים יחודים ומציגים מגוון שילוב תחושות ויזואליות. מבחינת צבע , צבע הוא ה"מעטפת" של ריהוט האורבני, המשקף את האופי של העיר, ויכול לעורר תחילה את התפיסה החזותית של אנשים ולהשפיע על מצב רוחם של האנשים. מבחינת עיצובית ,סטייל, מדובר ב"שלד" של ריהוט אורבני, המאפשר לאנשים לבחון מחדש את החיים כשהם בחוץ. באופן זה, היא חושפת במישרין או בעקיפין את ההקשר התרבותי הפנימי שלה ואת סגנון סמלי העידן לציבור, ומשתמשת בשיטות סמבוליות מאוד ייחודיות משלהם כדי לעורר רצון ציבורי טוב, לייצר אהדה תרבותית ופסיכולוגית ולגלם שפת רחוב ייחודית.

ספסלים מעץ

ביצועי יופי פורמליים

 

עקרון ה"יופי" מועבר דרך העיצוב בעצמו. על בסיס ביצועים, ריהוט רחוב משפר את התכונות האמנותיות שלו באמצעות עיבוד היופי והאומנות. חוקים ביופי צורני שונים ממושגים אסתטיים. ליופי צורני צריכים להיות מאפיינים גלובליים המתוכננים במשותף בעוד שלמושגים אסתטיים יש גורמים יותר לא וודאיים, מכיוון שהוא ייצור הבדלים גדולים יחסית בגלל הבדלים בזמן, באזור ובעיר או הלאום. בתהליך העיצוב, רהיטי רחוב יוצרים שפה משלו של יופי צורני באמצעות שינויים בחומרים בצבעים ובמרחב.

 

ביצוע אמנותי

למרות שעיצוב ריהוט רחוב שייך לקטגוריה של אומנות סביבתית ישנו קושי ליחס אותו פשוט לעניין  העיצוב האסטטי , עצם החשיבה העיצובית , לאמנות יש לרוב צבע תרבותי דומיננטי. המעצבים משלבים אמנות עיצוב ושילובים של צרכי הציבור האורבני , ומשלבים רגישות בנושא כה חשוב זה והתחשבות בצרכים היום יומיים של הציבור. אמנות מספקת זרם קבוע של השראה יצירתית לעיצוב צרכים של הציבור , כמו אמנות תלת מימד בתחילת דרכה, אמנות בסגנון סוריאליסטי, לאחר מכן סגנון עיצוב וסטיילינג, ולאחר מכן אמנות בסגנון מודרני, אמנות וארכיטקטורה מינימליסטית, אמנות בנושא אדמה ועוד נושאים נוספים שלכולן יש אומנות בצורה. מהפך לשפת עיצוב הרחובות וצורת ביטוי שמעצבים משתמשים בה. שימוש בסמבוליות -סמלים , סדר, הקצנה וטכניקות מיוחדות  שונות ומגוונות כדי לתת לאנשים הלם ויזואלי ופסיכולוגי, להעביר מנהגים והרגלים ייחודים לתושבים, מה שיאפשר ליותר אנשים להשתתף באמנות ואף להעריך אמנות מקרוב יותר. אמנות יצירות קשר . למשל, כניסה של תחנת הרכבת התחתית בניו יורק, ארצות הברית, בנוסף לסיפוק פונקציית השימוש, היא גם יצירת אמנות ציבורית, שהופך  אותה לנקודת ציון של שכונות מקומיות עם אופי והבדלה, בהתאם לסדר  ולאסטטיקה לטעם הסדר והאסטטיקה של האנשים באותה תקופה . דוגמה נוספת היא " של האמן היפני קאן יאסודה. העבודה מעלה מחשבה לקהל האם החזית הנראית מהחור היא באמת חלום או מציאות ? זה גם מגלם את המתח והרב והבלתי מוגבל מוגבל של האמנות , ומראה את הקסם והייחודיות של ריהוט רחוב באמצעותם של ביטויים אמנותיים. ריהוט רחוב, כמקשר בין אנשים למרחב הציבורי, צריך לא רק

להביא את הנוחות לחייהם של אנשים, אלא גם לאפשר לציבור להרגיש באופן לא מודע תחושת נוחות בשימוש היום יומי, ולממש את הרצון והמרדף אחר דברים יפים שמעלים את תחושות ההנאה.

 

הארה של ביטוי אמנותי לעיצוב ריהוט רחוב

 

ישנם אנשים האומרים שסימנים לשיפוט האם עיר מתקדמת הוא לא בבניינים הגבוהים או כיכרות או פארקים, אלא בפרטים אחרים  קטנים יותר. אשפתונים לדוגמא, שלטי הכוונה ,מתקני חניה לאופניים יכולים לשקף באמת את טעמה של העיר , תרבות וחשיבה מרחבית , מזג של העיר . אם המשימה של ריהוט רחוב היא רק לספק תכונות פונקציונליות עירוניות פשוטות? העיר תהפוך לעיר משעממת במובנים של עיצוב והתחשבות בצרכי הציבור . זה אמור להיות כמו יצירת אמנות ציבורית שתעביר רעיונות ואנרגיות לציבור. הביטוי האמנותי שלה קיים ברצון המעצב לעיצוב הצרכים הרוחניים של התושבים. מקומות שונים מעוצבים בסגנונות שונים של ריהוט רחוב, כך שלכל אזור או שכונה יש את העיצוב הייחודי שלו, המשפיעה על הסגנון הכללי של השכונה ומשקפת את הטמפרמנט התרבותי של המרחב. למרות שעיצוב ריהוט רחוב בשנחאי לימד חלק ממדינות אירופה להתחיל מאוחר, דרך נאג'ינג  השתנתה בשקט על ידי ניצול ההזדמנות של התערוכה העולמית שהתקיימה שנחאי בשנת 2010. לרבות  ספסל מערכות ישיבה , מתקני חניה לאופנים ריהוט מבטון , עמודי חסימה אשפתונים ברזיות  וכו', נעשו שיפורים למערכת בכדי לחזק את כיוון הסגנון הכללי , ועל בסיס המסורת מבלי לאבד את האווירה המודרנית של המרחב האורבני , המבקרים יכולים להרגיש את העיר מתוך ניו יורק.הטיפול הידידותי והמוקפד של המרחב בעיר . לכן, בתהליך של עיצוב ריהוט רחוב, מעצבים ואנשי מקצוע צריכים לדבוק בתפיסה של אנשים מכוונים אנשים ,חשיבה אכפתית ומקלה, ועל בסיס הבטחת הצרכים הפונקציונליים, לספק הנאה פסיכולוגית של הציבור, ליצור חדשנות ומורשת תרבותית- שפה , ולהעניק. עיצוב ואמנות בכל מקום. תן לאנשים למצוא את טביעת הרגל של צמיחת העיר דרך החלון הקטן של עיצוב הרחוב לפי צרכי הציבור.

 

אופטימיות ורצון טוב לסיום.

 

השיח במאמר זה על ביטוי טכניקות אמנותיות בריהוט רחוב הוא למעשה מחקר על התרבות וטמפרמנט האופי במרחב הציבורי -ברחובות העיר. כיום, ליותר ויותר עיצובי ריהוט רחוב יש נטייה לאומנות והתחשבות בצרכי הפרט.

איכות המרחב הציבורי היא ביטוי חשוב לשאלה האם איכות החיים של התושבים תשתפר  או לא ? , והיא משקפת גם את רמת החיים של האנשים בתקופה זו  בתהליך העיצוב, מעצבים ומתכננים דואגים אחד לחברו , עוסקים באמנות בצורה עיוורת, ושוכחים להשתלב בתרבות העיצוב ולמצוא את הטמפרמנט הייחודי של המרחב העירוני.

פיתוח עיר הוא תהליך פיתוח מנקודה לקו ולשטח, שיפור מזג הרחוב, היא דרך חשובה לשיפור התדמית העיר. בחיים, סיבות היסטוריות יכולות תמיד להשפיע על התחקות אחר זיכרון של הציבור. באמצעות הכרת חפצים, אנשים יוצרים סוג של זיכרון תרבותי. תהליך יצירה מחדש מחזורי זה הוא חוק יסוד טבע. זוהי שליחות היסטורית. אם הרחוב הוא הקו המקשר בין חייהם של אנשים, הרי שריהוט הרחוב הוא הצומת בקו. במהלך התהליך העיצוב, מעצבים צריכים לערוך חקירה וניתוח מעמיק כדי להבין את התרבות המקומית, ההיסטוריה, המנהגים כך שיש סיבה לאמנות, וכמיהה בהיגיון, לשבור את הכלא החשיבתי של עיצוב ריהוט רחוב מסורתי, ולהגביר המזג התרבותי ומשיכת ציבור נוסף לעיר.

השארת תגובה